Programul de evaluare a nevoilor de dezvoltare profesionala are scopul de a evidentia aspectele legate de conducere, coordonare, organizarea activitatii si comunicare care necesita imbunatatire.


Assessment Center-ul este o metoda de evaluare standardizata a competentelor unui participant (aptitudini, abilitati, cunostinte), care presupune integrarea mai multor tipuri de informatii ce provin din diverse surse:

  • Assessment Center-ul ia in considerare mai multe dimensiuni simultan; un program de Assessment Center are la baza un set bine definit de dimensiuni, criterii sau competente
  • Se utilizeaza un set de instrumente complementare, in vederea realizarii unei evaluari complete si obiective a atributelor si abilitatilor participantului:
    • - teste

      - chestionare

      - exercitii situationale, simulari

      - activitati experientiale

      - focus group

      - interviu pe competente

  • In cadrul unui program de evaluare sunt implicati si unul sau doi evaluatori externi, ceea ce creste obiectivitatea si impartialitatea procesului; evaluatorii pot fi: consultanti HR, manageri de departament sau psihologi
  • Participantii sunt observati interactionand; acest fapt dand un caracter interactiv programului de Assessment Center
  • Obiectivele programului de Assessment Center:

    • Definirea competentelor necesare pozitiei in cadrul companiei si stabilirea nivelului dezirabil pe scala
    • Evaluarea performantei actuale si identificarea potentialului de dezvoltare
    • Identificarea nevoilor de dezvoltare profesionala in ceea ce priveste participantii

    Etape de desfasurare ale programului de Assessment Center

INSTRUMENTE CU LICENTA

In functie de competentele profesionale specifice pozitiilor pot fi folosite urmatoarele instrumente:


BELBIN – CO-OPERATE

Este un joc dezvoltat pentru a ajuta echipele si membrii acestora sa lucreze impreuna mult mai bine si mult mai eficient. In fiecare grup, exista intotdeauna riscul ca anumiti membri sa fie ignorati, in timp ce unii vor incerca sa isi exercite forta dominatoare asupra celorlalti, iar altii vor manifesta un interes minim pentru rezultatele echipei. Daca membrii echipei nu inteleg cum sa actioneze pentru a exista dinamica in grup, echipa si succesele ei vor fi compromise. Co-operate utilizeaza 3 activitati orientate spre actiune ce demonstreaza modul in care se poate creste dinamica echipei si cum aceste noi informatii se pot dezvolta in comportamente la locul de munca.

CAS ++

CAS++ este o platforma de evaluare ce este construita in jurul a doua componente: evaluare psihologica individuala si evaluarea proceselor de selectie.


CAS++ este acreditat de Colegiul Psihologilor din Romania, si include 40 de teste pentru grupa de varsta12-60 de ani, in urmatoarele categorii:

  • Instrumente pentru descrierea si modificarea cerintelor psihologice a oportunitatilor de angajare
  • Abilitati cognitive de evaluare a testelor
  • Inventarul de Personalitate
  • Chestionarul pentru evaluarea intereselor profesionale
  • Instrumente post - angajare
  • Instrumente de identificare a profilului ideal pentru un anumit tip de post

MTa MAXI INSIGHTS

Este un instrument ce evalueaza competentele participantilor privind stabilirea si identificarea nevoilor de dezvoltare profesionala si personala. Sunt activitati experimentiale, dinamice si interesante pentru participanti. Este un instrument foarte folositor pentru Assessment Center in urmatoarele domenii: munca in echipa, comunicare, rezolvarea de probleme, prioritizarea activitatilor de business, managementul performantei.

MTa SELECT

MTa SELECT este un pachet de instrumente practice si activitati concepute pentru a deveni parte a unei abordari integrate a evaluarii in cadrul oricarei organizatii. Acesta ofera o gama de optiuni astfel incat sa poata fi folosit intr-o paleta larga de organizatii si pozitii.

Activitatile practice de evaluare ofera oportunitati pentru ca :

  • Participantii sa demonstreze abilitati specifice si competente
  • Evaluatorii sa observe participantii in cadrul activitatilor desfasurate

MTa este un instrument ce ofera posibilitatea de a evalua peste 100 de calitati definitorii - aptitudini mentale, comportamente si atitudini.

MARS SURFACE ROVER – Team Version

Mars Surface Rover – Team Version este o activitate de formare educationala care dovedeste intr-un mod convingator cum diferitele stiluri de lidership afecteaza atat liderii cat si cei pe care ii conduc acestia.


Scopul activitatii este de a demonstra beneficiile stilului facilitativ de leadership si dezavantajele stilurilor traditional si pasiv. Acest exercitiu este potrivit pentru persoane avansate de curand in posturi de conducere, dar si pentru cei experimentati care incearca sa isi imbunatateasca stilul de conducere sau au in subordine mai multe echipe.

MARS SURFACE ROVER – Leadership Version

Mars Surface Rover – Leadership Version este o activitate de formare educationala care dovedeste intr-un mod convingator cum diferitele stiluri de leadership afecteaza atat liderii cat si cei pe care ii conduc acestia.


Scopul activitatii este de a demonstra beneficiile stilului facilitativ de leadership si dezavantajele stilurilor traditional si pasiv. Acest exercitiu este potrivit pentru persoane avansate de curand in posturi de conducere, dar si pentru cei experimentati care incearca sa isi imbunatateasca stilul de conducere sau au in subordine mai multe echipe.

SUPPLY CHAIN - Source or Sink

Intr-o limita de timp de 45 minute pana la o ora, participantii vor intra intr-o retea formata din curele si sfori, retea care urmareste structura unei organizatii sau a unei echipe de proiect. Pentru realizarea sarcinii, se pot aloca 3 roluri: participant in retea, furnizor si observator. Activitatea este o replica a activitatii de productie a unei piese pentru client. Membrul echipei care primeste rolul de furnizor, va fi celula din organizatie care pastreaza legatura cu clientul si ii cunoaste asteptarile. El va trebui sa se bazeze pe participantii in retea pentru realizarea productiei pentru client. Acestia vor putea comunica intre ei urmand un set de reguli. Observatorii, vor ramane in afara retelei si vor urmari, ce succesiune de „operatiuni” este necesara pentru realizarea productiei. Acestia vor oferi la final feed-back privind eficienta si organizarea activitatii in retea, vazuta din exterior.


Rezultate obtinute in urma activitatii:

  • Dezvoltarea competentelor de comunicare interpersonala
  • Constientizarea importantei colaborarii si urmaririi unei proceduri de lucru
  • Orientarea energiei echipei pe eficientizarea muncii (indeplinirea obiectivului cu minim de „operatiuni”)
  • Unde putem aplica activitatile?
  • In echipe de productie
  • In echipe unde se doreste cresterea eficientei departamentale
  • In echipe in care se doreste eficientizarea schimbului de informatii si know-how

COMPACT CASE STUDIES – HRDQ

Unul din cele mai versatile instrumente pentru invatarea organizationala este studiul de caz. Prin definitie, un studiu de caz compact este o scurta descriere a unei situatii organizationale tipice, ce necesita schimbare si imbunatatire.


Studiul de caz compact ajuta la initierea procesului de invatare despre cum sa se resolve o diversitate de procese organizationale. Mai intai, prin citirea despre situatie si apoi impartasirea reactilor, participantii devin constienti despre problemele importante si diferitele perspective ce exista.


Studiile de caz includ role-play, stabilirea unor obiective comune, management general, comunicare, leadership, schimbari de management, selectie de personal, managementul performantei, negociere, conflicte si teamwork.

CPI 260

Testul a fost conceput pentru a scoate in evidenta caracteristicile de personalitate si comportament ale persoanelor. Acesta ofera un portret acurat si complex asupra stilului personal si profesional al candidatilor. Este un ajutor in evidentierea viitorilor angajati de succes, in dezvoltarea coordonatorilor, in promovarea muncii in echipa deoarece testeaza caracteristici cum sunt: potentialul managerial, orientarea spre munca, abilitatile de coordonare si creativitatea, integrarea in cadrul echipei, flexibilitate, toleranta, responsabilitate, autocontrol si comunicarea in echipa.

Testul GAMA (General Ability Measure for Adults)

Testul GAMA evalueaza aptitudinea intelectuala generala cu ajutorul unor itemi care necesita utilizarea rationamentului si logicii in rezolvarea de probleme care utilizeaza exclusiv designuri si forme abstracte. Utilizarea de figuri abstracte nonverbale are scopul de a minimiza efectele cunostintelor, exprimarii verbale si a intelegerii verbale asupra scorurilor testului. GAMA prezinta avantajele unui instrument accesibil unei varietati largi de oameni, cu deprinderi de comunicare diferite si provenind din medii diverse din punct de vedere lingvistic, cultural si educational.